Sunday, September 11, 2011

soklan2 maUt.....

Salam...

hmm...raye nih...mesti kita semua ade kene jawap soklan maut2 kan?

kalo yang belum berkawen..."bila nih nak berkawin? umor bukan makin muda....bla..bla..bla"

kalo yang dah kawen tapi belum ade rezeki anak..."bila korang nak ade anak nih? asik berdua aje..x jemu2 ke?"

kalo yang dah ade sorang anak.."bila ko nak menambah2 nih??"

macam2 kan..

aku ngan en usop pun x berkecuali gak....nih stok2 belah aku lah sebab belah en usop memang x amik pot punye..janji ko balik kg.

soklan2 yang kadang2 buat aku rasa macam down sgt2...

"eh..dah setahun balik..x keje2 lagi?"
"laaa...sayaanng aje ade master tapi duduk umah jaga anak"
"penat aje ko belajar tinggi2...tapi x keje"

hukhukhukhuk.....letih okeh nak terangkan.

aku baru 2 bulan okeh baru gigih nak carik keje....itupun bersyarat gak ngan en usop. dia suh keje dalam 3-4 tahun saje....pastu dia suh aku duduk umah. xpelah..at least dia bagi jugak aku merasa keje.

aritu..seminggu sebelum raya..dapat interview kat KL. tapi en usop cam berat ati... dia kecikkan pulak skop kawasan untuk aku....area JB aje dan sekitar sewaktu dengan kluang aje. aku pun cam berat ati jugak...so, aku ignore aje kan interview tu. xpe...redho suami itu penting.

nih...jiran sebelah umah aku nih ex manager HR kilang sian2...dia suh aku pegi bagi resume guna nama dia. nanti dia contact member dia suh up kan aku. aku belum pegi lagi...tunggu en usop amik cuti...bulan 10 aje lah nanti. sebab bulan ni, ari2 dia asik meeting aje.

ok..itu aku. nih soklan yang diajukkan kepada en usop...

"keje kat kilang??? supervisor ke?"
"laa...balik dari oversea, ko keje kilang aje?? ko jadik boss ke?"
"ko sanggup keje kilang dari keje gomen? kan bagus keje gomen??"

jenuh okeh...nak jawab. koman2 kami gelak2 aje.... ye lah, makcik2 pakcik2 nih...x tahu dalam kilang tu macam2 post ade. yang diorang tahu....pangkat paling tinggi, supervisor...yang paling diorang tahu...keje gomen paling bagus.

hmmm...cam suami angah aku, abg ipor aku laa...aku kene tanya. asal usul cite...pasal dia pakai keta baru..." suami angah tu...keje apa pakai keta beso2?" aku jawab..."keje kat kilang jugak" "kilang? supervisor ke...." aku tersenyum.."manager engineer.." "haaa?? atas ke bawah bos tu" adeh....aku dah pening nak explain.

sabo aje kan...

tu yang en usop cam serik2 sket nak g bertandang umah sedara2 aku...wakakakakaka.

korang ade yang kene soklan2 maut x?

3 comments:

Rozita said...

hehe.. biasala soklan2 org ni yanti... senang x yah jawab senyum je.. hahaha...

zafwah said...

seb baik aku pantang raya ni..xjmpa ramai sgt org..klu idak mau kena siap2 karang ayat nk menjawab..tmbh zul pun xkeje proper lg..wat keje sndr supply2 yg xmenentu income jek..susah kn nk menjwb..

KesahKu said...

ita...
itulah namanye hidup bermasyarakat kan..
aku pun dah puas senyum senget2 dah...heheheheh

farah..
itulah..pening jugak kadang2 nak explain kat org...
at least zul keje jugak kan...
xpe..korang pun baru balik jugak kan...
kita tawakal sama2...