Monday, August 22, 2011

catu catu catuan air...

Salam Ramadhan...



huii...kengkawan, yang mana komen2 kt ruang borak2 tu...maap yer saya lambat nak reply..bukan ape kengkawan...puan aryanti sibuk di dapur...bersilat2 sambil meratapi perjuangan beliau dalam menyiapkan julung2 kalinya...kuih raye beliau. jangan x caye....wa wat kuih raya ye...ini tahun. dan jangan x caya....anak wa pandai memberi komen yang menyentap perasaan wa...huwaaaaaaaaaaaa.



setakat ni...dah 4 jenis kuih raye yang siap. pic seme akan di upload malam kamis ye...setelah seme perjuangan puan aryanti selesai.



kuih pertama...biskut oat...amik dari kak amida begitu juga resepi biskut mini chipsmore. kuih ketiga..biskut badam amik kat pakcik gogel (lupee daa sumber dia) dan yang best sket sebab senang n menjadik rupa paras dia...kuih cornflakes madu...en usop kata..'alaaa...nih sambil terlentang pun buleh buat nih....' sambil dia makan 5-6 cups setiap kali berbuka posa.



memula ingat nak buat kat param aje..tunjuk2 aje. skali...asik terpandang oven yang aku pinjam mak aku punyer...x bleh jadik nih...try la bikin kuih raya.



memandangkan penghuni umah aku ni...x gemor makan biskut...so, biskut2 nih aku buat dalam 100 lebe sket setiap jenis. bahagi 50-50 ngan mak aku. bawak sket aje balik perak sebab org perak pun x makan biskut2 nih. maka....wahai kekanda2 ku dan adinda ku....selamat mencuba ye kuih raya ude....dan jangan lupe ye..komen ikhlas hati tauuuu. ai balik kejap umah mak untuk hantor biskut2 itu...muahahahaha....



hmmm....ingat malam esok nak buat biskut almond bangla la... dan kalo ade resepi yang hanya memakai bahan2 yang tinggal...aku akan buat aje..



Oh...operasi membuat kuih raye nih...selama 2 hari dan rehat sehari. wakakaka. bukan ape...kluang kene catu air daaa... ujan kemain tetiap petang...nih, ikut jadual sebulan catuan air nih tau. ita...umah mak ko kene x catu2 air?



dan aku bersyukur la..sebab kawasan umah aku dalam zon 2...iaitu 2 hari ada air, sehari kasi catu...aku tengok jadual ah chin tunjuk kat aku...kalo x silap ek...zon 1 berbalik ngan zon 2...2 hari xde air..sehari ade air (yang nih azab kan...), zon 3...selang sehari ade sehari kasi catu (nih masih bleh terima lagi..) dan zon 4 pulak...aku x ingat. tapi..aku rasa untung lah zon 2 tu....



bila kene catu2 air nih..baru rasa nikmatnye airrrrr........dan umah aku pun mesin basuh pun ade cuti ikut catuan air tu,,,



dan paling haru jugakkan...bila time ari kene catu air tu lah...seme pakat nak memerut. adehhh...heran betul perut memasing.



Oh..nih entry...malam2 buta aku tulis. sekali...tepat pukul 0100...zafri bangun sambil bercakap bahase jerman purba dia....sudahhhh..tu lah tido kul 1930 lagi.



dan...memandangkan aku adelah bekerja duduk umah....jaga lah si zafri nih. siap suap semangkuk bubur lagi...siap aku membasuh seme pinggan2 yang berlonggok kat sinki (kebetulan kul 0130 air dah ade balik....selalu 24 jam dia catu, semalam awal pulak dia bukak)..siap aku pun makan nasi skali....last2...aku dah melayang2...pukul 0300 xnak tido2 pulak zafri nih.



Oh...en usop aje tido atas...sebab ahad aritu, leher dia salah urat..x bleh nak dukung2 ammar. so, aku..ammar ngan zafri berkampung tido kat hall. kebetulan semalam kul 2000 dah selamat berlayor dah ammar....tido lagi lah aku bergolek2 kat hall.



iskk...x bleh jadik zafri dah kul 0300 lebe xmo tido2 nih....aku buat susu (2 botol dah minum pun x lelap2 gak dia tu)...aku pun tertido...ye ntah cam mane ntah aku tertido....sekali kul 0400 lebe..aku terkejut carik zafri.



tengok2 dia elok tido sambil pelok abang dia...huhuhuhu....



tu yang entry nih bersambung2 aku menulisnye..nak upload pic berbuka pun x sempat2...huhuhu...



pagi tadi pun...dah siap kemas umah seme...bergolek2 ngan zafri sambil tengok tv. skali...dua2 tertido....iskk..nikmatnye rasa....dari kul 1000 sampai kul 1200 tu...hehehehehhe...



ok lah ek..merapu2 dah entry nih....

2 comments:

Rozita said...

catu air? rumah mak aku tak pernah kena pun selama ni... ko lupa ke diorang kat org tua di kaki gunung... mana leh kering air setakat ni.. kalau rumah mak aku kering rumah ko tu dah kena catu sepanjang tahun yanti oiii...

eh ko baru 4.. hehe.. aku menang lagi dah ada 4 setengah... pasal yg 1st aku buat tu dah tinggal separuh je.. wwaa..

KesahKu said...

wah..ye ke?
eh..bulan 12 lagi haru. memang dah kompem berminggu2 xde air.
siap lori air datang antor aa...
jiran aku cakap..memang tradisi..bln 12 xde air sampai 2-3 minggu.
kalo dis yer ni parah..aku numpang mandi kat umah mak ko aje la ek..
kompem nyaman air gunung...

wah....caya la ko.
biskut aku xdapat sambutan.
pesen diorang nih x suka biskut...
biskut meri jiran aku bagi sekampit beso..4 bln lepas..ade lagi x bukak2...plan nak buat biskut batik sutera la...