Tuesday, November 22, 2011

gaya pemakanan?,

Salam...

hmm...slalu bukak tenet time anak2 dah tido. just baca blog member2...x tinggal komen pun. biasalah kan....

bila baca blog orang lain kan...kadang2 mesti dalam ati aku akan buat perbandingan dengan diri sendiri..pastu x pasal2 pening kepala dan susah ati dok pikir macam2...itu namanye carik pasal. huhuhuhu...

biasa yang buat aku terbanding2 ni kan...berkenaan gaya makan anak2.

terus terang aku kaborkan...seronok aku baca tentang anak2 yang suka makan. nak2 mak diorang yang masak. siap dalam ati..amboi, pandai makan budak nih..

ye....anak aku ni lain macam sikit gaya makan diorang tau.

Ammar dah 4 tahun dan nak masuk 5 tahun dah..Alhamdulillah, senang nak makan. tapi ikut lauk la. nak tengok dia makan bertambah2...masak ler ayam or ikan masak lemak cili api. dia ni ikut style aku..suka makan berkuah2. like sup, tomyam, asam pedas, kari etc2...tapi kalo goreng2 cam ikan goreng ke ayam goreng ke telor goreng ke...2 jam makan pun belum tentu abis. ajor makan sardin...x nak. rela makan roti sapu jem. huhuhuhu...

Zafri pulak...sejak dah nak masuk 19 bulan, dah pandai demand... nak makan nasi or mee sup aje. itupun 4-5 suap aje. pastu kalo suap lagi...dia luah2kan..siap geleng2 kepala. huwaaaaaaa..... lagi sadis. memang ikut perangai abang dia masa kecik2 dulu. pakkal la...dah ada pengalaman menghadapi anak yang azabnyeakunakajormakan ni..maka, ati x ler susah sangat dok memikirkan walaupun jauhh..jauhhhh dalam ati aku agak sedey sket pasal makapak diorang adelah sangat suka makan.hukhukhuk.

ammar dan zafri ni...puas aku ajor makan kuih. cekodok sampai la ke nugget. x mahu jugak mencubanye. selalu kalo aku goreng cekodok pisang ke udang ke ikan bilis ke...aku sumbat2 kat mulut diorang. kejikan? yang ammar...siap buat gaya tercekik2 muntah bagai. saboo..saboooo...sabooo...yang zafri pulak..x cukup lidah terkeluor, dia kuis2 dengan tangan..pastu dah jatuh..dia pijak2 nyer...huwaaawaawawawaaaaa.....aku x tau nak bertukor jadik ijo ke biru time tu...?

kek pun sama....kalo tekak ni teringin nak makan kek secret recipe tu...en usop beli siap 3 slices..tapi aku sorang aje yang perabihkan. hujung2, tekak jadik kelat pasal..sedey anak2 aku xnak makan kek mahal kus2 semangat tu. hukhukhukhuk...

heran betul aku lah. bukan aku aje...mak aku pun sama. siap pening kepala nak bagi cucu dia nih makan ape. maklumlah cucu x ramai. kalo opah manjung...dia x kisah sangat sebab memang dia masak aje kuih2 nih ari2...atas kita la nak pujuk anak makan, lagi pun...cucu belah manjung kalo x silap 40 lebe kot. haaa..bayangkan lah...kalo seme balik merumpun.

okeh...berbalik pasal gaya pemakanan anak2.... aku kadang2 terluah jugak dengan en usop..sebab sedey lah zafri x nak makan. kadang2 kene bebel gak ngan en usop. pasal ammar dulu...kemain aku menangis bagai. skang aku pulak susah ati siap berdietkan lagi anak aku tu. kejamkan? bukan ape...berat dia sebelum diet 25 lebe kg. sebab dia tinggi..x nampak lah kegemukkan sangat...

tapi..dia baru 4 tahun kan? still nak manja2 ngan aku. pelok2 aku..gomol2 aku...panjat2 aku...nak aku dukung2 dia...dulu, masa dia 25 kg lebe...bila dia menghempok atas peha aku nak duduk, rasa macam hilang napas sesaat sebab peritnye peha aku kena hempok. tong gas pun x seberat tu ok.... bila dia pertikai aku slalu naikkan zafri guna kaki sambil baring tu, rasa macam kesian la pulak. bila aku naikkan dia...ambik..2 ari kaki aku sakit. masa en usop sebulan training...aku angkut dia yang dah tertido naik atas..rasa macam aku angkut 2 guni beras. mengah toksah cakap.

maka, aku dietkan dia. malam..makan nasi sebelum pukul 2000. x makan nasi...makan roti. dulu, makan berger oblong 2...now, 1 aje okeh. semalam isnin, timbang dia kat spital...23 kg. Alhamdulillah...bolehlah. aku xmo dia obes. kesian ok. aku nak dia aktif bersukan.

nih..zafri pulak. adehhhh.....pening mummy tau.

heran betul aku....???

1 comment:

Rozita said...

yanti, x yah heran..memang adik2 biasa akan ikut abg dia/kakak dia...
najmi yg tak pemilih makan pun dah pandai dah pilih2 bila tengok abg dia pilih..