Wednesday, November 23, 2011

mendidik anak part 1

Salam...

nih taip laju2...sebab takut zafri bangun..payah pulak nak menulis...huhuhuhu.

ari nih masak sambal kerang, cencaru bakor, bayam sup pecah telor..simple aje.

plan ari nih...nak ajor ammar telan sayur. adehh...pada aku lah kan, membesorkan anak nih ade stage kepayahan yang amat memerlukan kesabaran tinggi sehingga boleh bertukor kaler jadik ijo or purple. pada aku lah..mak yang sabor senipis kulit bawang nih.

stage 1...
ajor makan. untung lah sape yang anak dia...makaann aje apa disumbat. anak2 aku nih...Allah hai...amat memerlukan kesabaran yang kuskuskus.... dari nak kenalkan makanan hingga dah pandai kunyah n telan... amat menuntut kesabaran yang maksima.

stage 2..
nak ajor free-diaper (betul kot eja nye?).. atau istilah senang...potty training. yang nih..kompem seme mak2 kat luor sana memang menghadapi nye. so, x perlu komen panjang2...

stage 3..
pada aku lah kan....ajor anak makan sayur or buah. yer...ammar yang dah 4 tahun nak masuk 5 tahun bulan 2 tahun depan...sayur dan apa saje buah langsung xmo makan. huwaaaa...waaaaa... puas aku ajornye...tahap disampuk2..aku sumbat dan warning, telannn!!! (yer..kuasa veto). tapi..dia bleh tercekik2 siap muntah..wahh....dia buat lakonan gitu..lagi aku ngeri. hukhukhuk...saboo..sabo....

hmm....dari memaksa...aku tukor ke reverse psikology..kita main2 minda dia supaya dia leh terima sayur or buah dengan hati terbuka cewaaahhh..dan ikuti kisah2 yang buat aku kadang2 rasa cam telan dia,kadang2 rasa cam nak meraung...kadang2..ahso sebelah bantai gelak.

kisah 1
makan pisang. (mak dia x makan pisanng idup2 tapi ade ati nak ajor anak makan pisang idup2). aku beli ade la dalam 3-4 biji pisang rastali ke pisang lemak manis eh..ke nipah ek ke awok ye?..aiseh..aku kenal pisang tanduk aje haaa. yang isi dia kaler oren tu. sedap kata pakcik pasor malam. situasi di dapur. pujuk ammar makan...sambil aku makan sekerat dengan zafri. 'eh..sedap lah mummy..' ayat pertama buat ati aku berbunga2...dia makan sampai abis sebiji tu then tetiba dia melompat2 cam kene sampuk siap bunyik ukk..ukkk...ukkk...

aku : eh...kamu ni kenapa ammar?terlompat2 semacam?
ammar: ammar makan pisang sampai abis...ammar jadik monkey mummy...monkey kan makan pisang. ukkk....ukkk...ukkk...
aku: haaaa....??? (nak marah ke nak menangis?)
ahso kat dapur :ha ha ha ha haaaa....(cehh....pasang telinga rupernye).

itu lah satu2 nyer pisang yang selamat dia makan abisss...


kisah 2
tengok kartun popeye. ternganga okeh dia tengok popeye...bling! idea sudah datang!

aku: hmm..ammar tengok popeye ye...popeye yang kurus tu kuatkan?
ammar : a'ah lah mummy...dia boleh kalahkan orang jahat yang gemok tu...
aku: tu sebab popeye makan sayur. spinach...bayam...haaa..tengok dia makan sayur pastu tangan dia jadik kuat...
ammar: .........
aku: kalo ammar nak jadik kuat...ammar kene makan sayur. nanti ammar jadik kuat cam popeye.
ammar : okeh...nanti mummy belikan ammar yang popeye pakai letak kat mulot dia tu...sebab popeye makan sayur kat situ (paip kot ala..yang cm rokok tu).
aku: erkkk.....(dalam ati...kenapa lah popeye ni merokokkkk???).

kisah 3
ammar kene cam bisul kot kat lutut dia...tapi kecik dan dia pecahkan sendiri. cuma kalo dia tekan2 sakit katanye. sungguh dia x bagi aku pegang. dalam 3-4 ari kot... hinggalah apak dia blanje makan pizza. spagheti bolognaise. keesokkan arinye...
ammar: mummy...cuba tengok. luka ammar dah baik dah. dah x sakit dah...(sambil tekan2).
aku : oh ye ke...Alhamdulillah. ammar rasa ammar makan ape ek semalam?
ammar : ammar makan pizza mee meatball...
aku : dalam mee tu dia hancurkan sayur2 tau...tu yang kaki ammar dah sembuh dan baik. nanti mummy buat mee, mummy hancur2kan sayur dalam tu ek...
ammar : Ohh....xpe lah mummy.. nanti ammar suruh abah beli lagi pizza mee tu supaya kulit ammar jadik lagi cantik.
aku: ya Allah...ke situ pulakknyer...tokeh balak pun bankrupt ammar...

kisah 4
ammar teman aku g pasor malam beli sayur..aku amik sayur untuk 5 ari masak. siap serai, limau sambal...segalanye.

ammar: banyaakkknyer mummy beli sayur..rugi kita tau mummy.
aku : ehhhhh.....

alamak..zafri dah bangun. okehlah ek..nanti aku sambung lagi yer....

3 comments:

iLhAm said...

alaaa xabis citer...sambung2 lah nanti...hehehe...ammar dh smakin bijak n comel!!

Rozita said...

hehe.. yanti ammar memang bijak.. tak macam budak umur 4 thn tu...

berusahalah ok... kot zafri nanti lain sikit kot...
mcm aku la hakimi payah noo makan sayur tp dia leh makan buah lagi..memang budak nama hakimi camtu kot.. najmi ok segala dia telan...

mama pipie said...

sebenarnye byk yg aku belajar dr blog ko ni yanti sejak dari dulu lagi. thanks for sharing