Friday, May 11, 2012

ammar vs abah

Salam..

malam tadi..tengok klip lagu awan nano...tetiba en usop menyelitkan nasihat pasal anak dia x dengar cakap abah dia..abah dia penat2 keje...anak dia lawan2 abah dia...brom brang brom brang brom brang...(adelah bape minit)

hujung2...kesimpulan ammar

'tapi abah x keje tangkap fish macam tu...x sama...'

nak tergelak pun ada...nak luku kepala ammar pun ada....

ke situ pulak kesimpulan ammar...

xpe lah en usop, nanti ai akan eratkan lagi hubungan anak-abah untuk u...hukhukhukhuk.(itulah..suh basuh berak dia kecik2 dulu xmo...tengok skang, dia asik gaduh2 aje ngan awak..)


pelat

Salam....

Satu petang...dalam perjalanan pulang ke rumah....tetiba..

Ammar: mummy...abah berSUWEY...
aku n en usop : haaaaa???

sedangkan en usop tengah berSIUL...

alahai anak...pelat lagi..

Sunday, May 6, 2012

dah bulan 5...

salam...

sekarang dah bulan 5 kan...lagi 2 minggu lebe...hero rambut kembang kami..aka ammar zafri rizqullah nak masuk 2 tahun. sekejap aje rasa....

sejak menjak dah dapat akal..macam2 karenah dia nih. zafri ni pandai berontak. siap lompat2..pukul2 tangan kat sofa..kalo x dapat apa yang dia nak. berangin sikit dia nih...tapi...dalam dia berontak2 tu..dia ikut jugak cakap aku or en usop. cuma drama2 dulu....jenuh bergusti dengan dia nih tau. dia nih jenis..kalo dia nak buat satu benda...dia tetap nak buat. dulu2..aku berkeras larang jugak...tapi lama2 aku reverse psikologi... sebab kalo aku berkeras..dia akan lagi kuat drama2... so, katakan lah...dia tetap nak panjat kerusi then lompat. aku bagi aje...tapi jaga jugaklah standby takut kepala terjunam dulu kang naya...bila dia tau sakit ke...atau dah tau ape dia tau..dia ok. sabo aje kan.

tapi...paling haru..kalo lalu kat kedai mainan...bleh jadik drama kat situ....cam kes aku pegi downtown kat muor. haru betul...dia punye meraung tu..sampai mak ucu dia serender nak bwk dia...rela bawa ammar yang x renti bercakap tu. hujung2 beli menan dia aje la...x beli apa pun. menan dia ngan abang dia. melayang rm 25 aku..sabo aje la...

oh...tetiba teringat pasal cicak. ade satu malam tu..kebetulan malam khamis kan. ntah macam mana zafri terjumpa anak cicak nyorok bawah motor dia. ape lagi...dia kejor sampai ketor kaki anak cicak tu...pastu dia pijak sampai mati. huwaaaaaawaaaa...eh..dapat pahala kan? berani sungguh. pastu..ade satu ari tu..aku tengah bersilat2 kat dapur....ade serombongan semut berhimpun kat dinding tepi toilet. ngeri maakkk...ramai2 pulak tu siap ade yang buncit2...aku tunggu nak spray aje masa seme dah tido. skali zafri pun ternampak...dia amik penyapu..terus dia sapu semut2 tu...masuk bawah pintu luor. licin lincau semut2 tu dia sapu...aku? terjerit2 kat belakang dia...sbb geli ok...ammar? 'eeeee...banyaakkknyer semutttttt' jugak di belakang adik dia.sungguh bagus abang dia kan? bila hilang seme semut2 dari pandangan zafri...dia letak penyapu..terus pandang aku ngan ammar...'DAH'. terkedu kejap aku...harap2 terus begini lah perangai gentleman dia....jangan lah menurun perangai en usop wat x tau aje perhimpunan semut2 tu.

oh...nak bagi hadiah apa ek? kita balik muor paw atok ek.....

ke...nak adik? muehehehehehhe

kReaTiF ????

Salam...

eh eh eh...punye la lama aku x bukak belog nih...hah sekali...memacam berubah. ker sama aje? belasah aje la...

nih baru pas gotong royong...cam biasa...ahad adelah hari umah kasik kilat2 untuk stok seminggu. nih amik masa sat nak tulis2. xde apa pun....cuma tadi masa ngemop....terpikir satu perkara...

KREATIF?

korang rasa2 lah kan...korang pernah x terpikir ape ek kekreatifan korang?

aku....hmm...xtau la tang mana aku kreatif? suka melukis tapi x suka mewarna ngan watercolor..suka menulis...tapi x penah menulis yang berilmiah, jauh lagi nak berpikir2 sampai bos aku penah kata...pikir..pikir...pikir...huhhuhu...aku suka makan tapi x suka masak...Oh...tau dah...suka jahit2 tapi xde mesin jahit. x jadik amik pun mak aku punya...manalah tau kan...kat situ kot kekreatifan aku.

eh..benornyer bukan nak cite pasal aku punye kekreatifan pun....

nak cite pasal...ala biasalah bila dah jadik mak, mesti nak cite pasal anak2..takkan nak cite pasal ah soh sebelah umah pulak kan?

en usop...aku lom kaji lagi kekreatifan dia...(matiklah..nak masuk 7 tahun kawin baru nak pikir). banyak nooo aku nampak dia kreatif..nak2 cara dia mengemas barang ....huh.

zafri dulu la...
zafri ni...aku nampak kreatif bermain. apa saja barang bleh tranform jadik menan..sampai spender aku pun dia leh tranform jadik topeng batman, dah ler tu...siap berlari2 kat luor sambil jerit2 matman..matmannn...itupun aku sedor lepas ammar dengan gegak gempita menjerit dari luor...'mummmyyy...adik pakai spender mummy kat kepalaaaaa' hah ko...taman ini x perlu speaker or spy untuk tau kegiatan keluarga kami...huhuhuh.
zafri ni main...sampai aku leh jadik kagum. sebab mak dia nih pun ala2 lambat sikit kot nak berpikir. pastu, dia punye kekreatifan yang aku tau sah2 menurun dari en usop....bila dia simpan mainan dia.dah siap simpan..dia datang kat aku...dah mummy. aku pun bangga betul...skali, bila seme dah tido aku nak kemas bantal2 kat hall...dia bleh simpan segala mala menan dia bawah bantal. itu nama dia simpan dari pandangan mata..bukan mengemas. sama cam en usop....huhuhuhuhu....
pastu setakat nih...aku nampak dia kreatif menconteng...kalo ammar...umor 4 tahun pegang pensil pun menggigil2 sampai aku nak terkeluor anak tekak ngajor dia....

ammar...
dah 5 tahun... terus terang aku cakap...dulu, aku amat riso dengan dia. sebab aku x nampak kekreatifan dia. isk...makan pun x reti pakai tangan lagi... nak cepat pakai sudu. menulis lagi la....cepat bosan. baris pertama, cantik2 dia tulis...tapi baris2 berikut...bleh buat aku jadik gajah bertempik2... kalo melukis...boleh la sikit2. cuma hujung2 aku la yang sambung.... mewarna x payah cakap. seme dia kaler rainbow..orang, haiwan, benda..apa saje lah. silap aribulan aku yang jadik kaler rainbow bila dia kaler depan aku. baru plan nak antor dia art class. huhuhuhu..kelam la jadiknya.
cuma dia bercakap aje la... hmmm..aku xtau la itu kreatif ke apa..sebab seme org bercakap kan?
punye la aku riso kat dia ni...sampai nak main pun aku kene hadap n tunjuk lagi haa..paling koman adik dia yang ajor. adehh...riso..riso...
tapi...pagi tadi...aku tengah sidai baju. cam biasa ammar akan bercakap2 kt dalam umah sorang2.... agaknye lom dapat idea nak bercerita..dia nyanyi2...lagu ikan kekek tu. skali aku dengar dia mengira nombor in chinese sambil menyanyi versi ikan kekek. aku dengar aje dulu. kagum.pastu dia tukor versi lagu happy birthday...wah..kagum2...pastu dia tukor versi twinkle2...agak2 dia bosan...versi old mekdonel pulak.mengira betul sampai 10...siap tukor2 versi lagu...Alhamdulillah...lega ati mummy ammar... baru nampak dia kreatif kat mana. padan lah sebelum2 nih..aku slalu marah dia sebab dia mandai2 ubah2 lagu...

hmmm...korang yang ada anak..penah x terpikir..tang mana kekreatifan anak2 korang?