Sunday, September 11, 2011

kesah pedoman untuk aku...

Salam...

sementara aku x rasa ngantuk walaupun dah pukul 0200..aku ingat nak cerita sket la. cerita yang buat aku rasa tersedar dari mimpi yang panjang..cerita yang buat aku rasa insaf dan bersyukur dapat suami dan kehidupan seperti sekarang. cerita yang buat aku rasa gembira dengan life aku..sebagai surirumah.

alkisahnye...cerita ni bermula waktu ammar zafri rizqullah lahir. zafri lahir2 terus kene masuk NICU untuk pantau 48 jam. dah ler tu..kene kuning pulak..maka, seminggu aku berpantang di NICU.

disebabkan katil untuk mak2 nih penuh...maka, aku ditempatkan di katil betul2 dalam pantry tempat agih2 makanan untuk mak2 nih. ade 4 katil semuanya. penuh.

dalam bilik 'pantry' tu...ade kes 2 baby yang lahir x cukup bulan...1 kes baby kene kuman dan 1 kes aku untuk pantau 48jam-mom gbs carrier.

sebelah katil aku..kenalan baru kebetulan orang kg kt kebun abah aku, parit bunga/jalan paip. 2 lagi tu..duduk kat bandor muor.

Oh..NICU tu..hanya parent baby tu aje bleh masuk. yang lelain..x bleh. jadik, hanya aku dengan kenalan yang aku namakan F nih aje...yang suami datang sekali dua aje. aku, en usop kene keje...dia tinggalkan aku dengan stok bekalan makanan macam sebulan aku kene lepak situ. F ni pulak...suami dia datang skali aje masa mula2. sebab kene jaga anak pertama yang baru setahun umornye.

bukan nak burukkan spital tu..tapi kan...sehari 4 kali aje makan. pagi, roti 2 keping aje...air milo kalo ade cawan sendiri. kalo xde, x dapat laaa. lunch ngan dinner paling sedih. ikan dikerat dua...sorang sekerat kecil dan sayur yang dua kali suap aje dah abis. teatime, kek or roti dikerat dua..sorang sekerat. sedey kan...untuk mak2 yang berpantang yang nak susukan anaknye.

oh...mula2 aku x sedey sangat..sebab aku makan aje. skali..disebabkan aku duduk dalam pantry..banyak kali orang yang agih2kan makanan tu kantoi dengan aku. kantoi sebab dia bungkus bawak balik 2 plastik beso lauk2 lebihan tu.

bengang aku...bukan ape...

f ni orang susah. dia ni muda tau...kawin masa umor 16 tahun. masa aku kenal, umor 18 tahun. suami dia beza 20 tahun ke 30 tahun gitu. suami dia keje nelayan kecil. tangkap ikan ngan udang galah-ikut nasib.

dinner pukul 1800. malam2 pukul 2200..kompem lapor. nak2 bila susukan anak. memerut lapor okeh... nak keluor g kedai bawah, anak sendiri kene jaga. duduk sebelah2 ko...cam mana tuh?

jadik, aku slalu pakse f ni makan dengan aku...malam2 bute. mula2 dia xnak...aku pakse jugak sebab aku dengan dia beza sehari aje bersalin. aku malam2 pun lapor tahap gaban..inikan pulak dia?

sempat lah kami bertukor no phone...sebab dia kata nanti dia tolak udang galah harga murah ngan aku..hikhikhik.

setahun berlalu...no phone dia hilang sebab aku bertukor phone yang asik majuk2 aje tu. aku macam...frust jugak la. bukan sebab x dapat beli udang galah rega murah...bukan. tapi sebab kebetulan bidan yang urut aku...urut dia jugak. aku kan...lepas kuar nicu tu terus admit pantai seminggu. maka, bidan tu urut dia dulu baru urut aku....bidan tu cite...keadaan umah dia...sangat menyedihkan. aku rasa macam terkilan...terkilan sangat2..hilang no phone dia.

agaknya..Allah dengar doa en usop untuk sedarkan aku kot. selepas aku angin kuskus ari tu...dalam bulan puasa, tetiba F ni call aku. sronokk gile. banyak kali dia ajak aku datang umah dia. beraya.

skali..masa raya kelima. mula2 ingat nk g umah dia dulu..tapi tukor plan pasal nak kejor ilham yang kene balik jb dulu...pastu beraya pulak ke pagoh...last2 baru pegi umah f. kul 1830 baru sampai.

sungguh..sunggggguhh aku tergamam dan rasa nak pelok2 aje f nih.

rumah dia...keta parking jauh. kene lalu kebun sawit. merentas sungai...di tepi2 hutan bakau itu...di tepi2 sungai muar itu...ade sebuah pondok kecil...yang tinggal nak tumbang aje. itulah rumah f.

bayangkan...xde elektrik. hanya pakai satu lampu gas. xde air paip..hanya harapkan air hujan dan air sungai muar aje. bilik air hanya di tepi pokok2 yang dikelilingi plastik beras untuk dindingnye. lantai rumah berlubang2..ape tah lagi bumbungnya. x dapat nak bayangkan kalo hujan. pondok tu..xde hall...xde dinning hall..xde bedroom..xde..xde.... di situlah tido..disitulah makan..di situlah segala2nya. nyamuk x payah cakap lah... betul2 dalam hutan paya bakau..tahu saje lah macammana.

anak2 dia demam. bila bangun anak yang sebaya zafri..jauh beza bentuk fizikalnya... kecil aje. walhal keluor lagi besor dari zafri.

dia x segan or malu2 ngan aku. dia x minta simpati. malah bergurau dengan aku.."akak, selamat kembali ke zaman batu" Ya Allah...aku cubit dia.

ammar yang baru nak kenal dunia..tanya macam2. kenapa tu? kenapa nih? kenapa...? kenapa..?
sampai aku x tahu nak jawap. terus aku tukar topik sambil tunjuk ammar sungai muor betul2 di belakang umah dia. betul2...ati aku x keruan jadiknye. en usop senyaapp aje. x terkata ape.

oh..suami dia xde. pegi ke sungai. sebab ari tu muar kan hujan. f ni cakap..kalo pagoh hujan...dapatlah tangkap udang galah esoknye.

dalam pukul 1930..aku minta diri balik. oh..dia tengah sarat mengandung anak ketiga. mungkin ade yang pikir...dah tahu susah, kenapa nak ade anak lagi? pada aku..mungkin malam2 itu aje lah entertain untuk dia..dan kerajaan kan hanya bagi 6 bulan aje pil perancang..Oh..itu semua duit bukan?

f nih x mengeluh pun...masa mula2 aku kenal dia..dia xde cerita walau sedikit pun keadaan hidup dia yang sebegitu. dia hanya nangis malam2 mengadu pada aku..dia riso dengan anak sulung dia. bila suami dia pegi menjala..terpakse tinggalkan keseorangan.hanya kunci baik2 rumah tu, katanya. itu aje..

dia x segan or malu untuk ajak aku datang lagi. bagi anak2 dia main2 dengan anak2 aku.

bila aku balik...en usop cakap..."ayang patut bersyukur dengan hidup ayang..yang cukup sempurna segala2nya. lepas ni, kalo nak mengeluh..ingatlah F tu"

bila aku pegi muor lalu jambatan baru...malam2...aku lihat kegelapan hutan bakau itu...x terpikir rupa2nya ade sebuah keluarga yang tinggal. ade suara anak2 kecil yang menangis...di tengah hutan bakau itu. yang hanya harapkan lampu gas aje...

aku janji dengan F..setiap kali aku balik muor..aku akan datang jenguk dia. Insya Allah....

aku tulis...untuk aku ingat..untuk pedoman aku...ujian untuk aku x seberapa ujian untuk F. Astaghfirullah....

6 comments:

Umi Aida said...

syadu plak.. ermm insap jap..

Rozita said...

x tau aku nak kata apa yanti... memang betul kalau kita rasa susah sebenarnya ada orang yang lebih susah dari kita..

peringatan untuk aku jugak...

zafwah said...

sedih sgt bile ade lg org malaysia yg masih hidup susah mcmtu..

KesahKu said...

along..
tu lah...dah ler kakak wani ikut kitorg beraya.
dia kencing kat umh f tu.
terus insap kejap..
malam tu bwk dia makan...
terus abis nasi sepinggan...

ita..
now, en usop dah ade alasan kukuh bila aku nak mintak dia belikan bnda2 merepek...heheheheh

farah....
itu yang aku heran tu..
mana pegi YB? adun? wakil rakyat? etc etc...?
nanti2 aku nak siasat....
kalo dia mmg kes terlepas pandang..
aku nak bawak ke atas..

Rozita said...

yanti, biasa org yang betul2 susah mcm ni mmg diorang x suka minta2 dengan orang... biasanya pun org kampung tu sendiri yang kena alert cam ketua kampung situ la.. YB sibuk sangat nak gi tengok...

kalau ko nak report ko report terus sampai pejabat adun..

nieza said...

huu..hu....Syahdu nieza tetiba.
Kalo yati pegi lagi jumpa dia inform nieza yea, leh kirim something utk dia.