Sunday, February 26, 2012

catitan wiken...

Salam...

salam ahad seme...ari nih baru berkesempatan nak menulis. minggu ni barulah melepak2 kat umah. minggu2 lepas..ade yang ke BP check up zafri...ada yang mak abah aku datang..macam2 lah. so, minggu ni adelah minggu aku mengemas umah.

keje? aku dah makin keballll...yuhuiii....

hamba Allah tu...aku cuba pahamkan perangai dia. dan aku cuba untuk jadik profesional. keje x melibatkan emosi. tapi...aku hanya tegur dia bila ada keje yang berkaitan aje. malas nak bebankan kepala aku.

tapi....

aku x paham betul. lagi aku x menyusahkan dia, lagi aku senyap2 buat keje aku...selagi tu lah...dia carik juga pasal nak persendakan aku. seolah2 aku nih ba wau dal wau ha.

Ya Allah....bila dia carik bahan nak perlekehkan aku. aku hanya pandaaannngg aje muka dia tanpa reaksi, x senyum..xde wat muka menyampah, xde reaksi marah2...muka kosong aje pandang dia.

dia macam x puas ati lagi...

dah puas aku sedekahkan Al fatihah dalam hati...tinggal nak mengaji aje depan muka dia. kadang2 terpikir gak nakkk aje mengadap muka dia time dia ketawa or sindir2 aku...sambil aku kuat2 baca....yaaaaa sinnnnnnn, wal qur'anul hakim. kang takut tergolek pulak dia sakit jantung.

kadang2...nak2 aku tengah peot...bila dia carik hal ngan aku..nakkk aje aku kuat2 tanya,'ko nih kenapa?? aku ada picit telor ko ke?' kang ade...aku kene buat solat taubat sebab menjatuhkan maruah en usop sebagai suami. ye lah....aku ni kan isteri orang yang mana terpikul atas bahu...maruah suami. x cium bau syurga nanti...nauzubillah.

hari2 aku motivasikan diri aku...'kalo aku boleh handle orang macam ni, maka aku berjaya handle emosi aku...'

hari2 aku positifkan diri aku...'mungkin dia rasa gembira dengan perlekehkan aku. banyakk pahala aku dapat sebab menggembirakan dia'

hari2 aku muhasabahkan diri aku..'aku x bleh marah2 or maki2 dia...kalo aku buat sama lah macam aku marah2 Allah atas kejadian Dia. dan kalo sama naik maknanya aku sama taraf dengan dia.'

hari2 okeh..hari2.. sampai aku dah kebal. dah imun. asal nak masuk lab aje..seme surah lazim aku baca. minta pertolongan Allah kuatkan semangat dan kukuhkan kesabaran aku.

aku anggap apa seme nih...secoet aje dari dugaan keje. bila balik rumah, nak tido...terpikir jugak. kasihan dia...apa yang dia x puas ati sangat?

hmm...banyak lagi aku nak pikirkan. nak paham konsep...nak kene ingat...nak2 pulak aku ni otak dah 5 tahun rileks..nak perah2 ingatan macam nak start enjin keta buruk. laaammaaaa nak paham. sabooo aje lah. nasib baik bos aku ni cukup penyaabboooo orangnye. dah lah penyabor, cukup suka menyakat aku. dan terer buat aku sabo...bagi keje last minit. huhuhuhuhu.

anak2?

sejak zafri masuk spital...tetiap minggu check up. rasa macam kelam kabut. rasa macam terabai2 seme. so, aku tengah tulis plan2 tetiap minggu untuk aktiviti diorang.

minggu depan, plannye....sabtu pagi, adelah aktiviti menconteng diri dengan water colour. ahad pulak...mari membuat kek or roti. bior diorang yang gentel2 or hias2.

ingat plan tu wiken ni..tapi tangguh sebab semalam adelah aktiviti melasak kat taman. ari nih, menunggu apek wiring. so, malam pas maghrib aku nak dengor ammar baca. laammmaaa aku tertinggal untuk pantau dia baca. cuma sambil2 aku arah dia amik bawang ke apa2 sambil buat operasi menambah.

aku nak seme anak2 aku punya zaman kanak2 yang seronok. panjat2 pokok..lari2 nyorok2 dalan semak...

kadang2 kesian kan bila tengok anak2 zaman sekarang. macam robot pulak. nak bagi main kat luor tanpa pengawasan...takut. zaman skang macam2 jenayah. aku dulu..pukul 1630 dah berlengas2 montot nak keluor umah. main pulak..memang x hengat. mahu x berjahit kepala. dah lah tu..selagi x kene libas punggung..selagi tu x ingat nak balik. memori seme tu.

nih..tengah pikir mana nak carik pokok..nak bagi ammar ni panjat? kalo balik umah atok aku..boleh lah. kalo balik umah mak aku..xkan nak bagi panjat pokok sawit pulak?

err...bang, jom cari tanah lot. hahahahahaha.

dah..merapu meraban dah. minggu depan sampai lah katil ammar. dah 5 tahun..cukup2lah gentel telinga mummy. tabiat tu menurun ke zafri pulak. gentel2 telinga mummy dia nak tido. itu pun kadang2 aku yang tido dulu dari dia. sador2 tengok dia kat hujung kaki aku. oh zafri skang...dah ade tabiat baru...yang buat aku agak seriau nak dukung dia di khalayak ramai. dia skang suka tekan2 'gunung2 kecik aku' sambil menjejes2 air liur. sabooo aje lah.

iskk..okeh lah. nanti2 aku meraban lagi...

No comments: