Monday, July 18, 2011

SiLaP aKu...

Salam...

ALhamdulillah....selepas aku menulis merangkap mencurah apa yang aku pendamkan...hari nih, hati agak tenang sikit. akal mula berfikir secara waras. apetah lagi ada sokongan dan nasihat dari teman2...

semalam...aku menulis bukan untuk menceritakan masalah rumahtangga. tak terlintas dek akal yang mengong nih apa yang aku alami adalah sebahagian dari masalah rumahtangga. apa yang aku pikirkan..apa yang aku alami adalah tekanan perasaan sahaja. aku tertekan...antara kehendak dan keperluan. aku berontak atas apa yang en usop buat. dan aku pikir...aku nak luahkan apa yang aku pendamkan dalam hati sahaja. rasa marah..rasa geram...rasa sakit hati...semua nya lah.

selama nih, aku mati-mati ingat...kalo masalah rumahtangga biasanya pasal melibatkan orang ketiga atau masalah kewangan atau masalah berkaitan keluarga cam mak pak mertua ke...

dan..bila ita nasihatkan..yang mana salah satunya lebe kurang...bila libatkan masalah rumahtangga..bertenang dan berfikir baik2 sebelum luahkan. Masya Allah..baru aku terdiam dan terpikir...aku sedang alami masalah rumahtangga? ini dikatakan masalah rumahtangga ke? terdiam sekejap. betul2 jahil.

terima kasih ita... menyedarkan aku. begitu juga teman2 yang lain. saya ada kalian...walau di alam cyber.

kalo aku cerita atau luahkan pada keluarga atau sedara mara...pasti aku yang kene marah. sebab, mesti diorang kata aku x bersyukur. semua yang aku nak...dapat. lengkap. duduk rumah jaga anak n makan pakai suami aje. mesti aku kene bambu dengan kakak2 aku sebab orang lain bersusah payah bekerja...tapi aku, suami suruh duduk berehat aje pun nak berontak. ye...aku juga yang kene marah. pasti abah aku akan berkhutbah panjang depan aku....sebab dia sayangkan menantu yang sorang nih.

ye...aku x bersyukur..

tapi bukan duit yang aku kejarkan. bukan kemewahan yang aku impikan...bukan kesenangan yang aku carikan... sebab en usop berpesan, jangan kejar dunia ni sangat. makan apa yang ada, pakai apa yang sedia.

aku cuma...kecewa. sebab aku ada impian. ingin jadi seperti en usop. punyai kerjaya..cemburu dengan apa yang dia ada, teman2 bergurau...dan melepak. bila henset aku x berbunyi..seminggu kadang2 berminggu2..rasa macam aku ni keseorangan. terasa juga bila henset en usop berbunyik2..even yang call adelah member laki tapi cukup buat aku cemburu. lagi perit bila dengar dia tergelak2 melawak. aku macam...dah xde untuk itu semua. seolah2 zaman itu dah berlalu untuk aku. seolah2...hidup aku hanya dengan keluarga aje.

hari2 yang aku lalui...rutin yang sama. bangun pagi buat sarap...kemas2 rumah..masak lunch..main2 ngan anak..ajar ammar..pastu dah malam. esok pun macam tu juga. lusa pun begitu. tulat pun begitu juga...cuma yang lain hari2..adalah rancangan tv.

sampai satu tahap...aku xde luangkan apa2 untuk diri aku. apa yang aku nak nih? hari2 adalah sama. sampai kadang2 seminggu x keluar dari pagar rumah. dan selama itu juga aku xde berbual dengan siapa2..melainkan en usop, ammar n zafri. nak juga rasa bersantai dengan kawan2 seperti en usop, nak ada aktiviti bersukanria seperti dia juga, dan..aku teringin nak masa untuk diri aku.

bukan aku xde jiran. semua pun sibuk dengan hal masing2...

oh...sekali aje en usop ajak main badminton. angkut ammar n zafri. join ngan opismate dia. tu la sekali..lepas tu dia x ajak lagi dan x bagi bila aku nak ikut. alasan dia...susah ammar n zafri masuk court org lain. ke..dia xmo tengok bini dia terlompat2 main badminton? nak2 ramai askar yang taf2 gitu? aku x tau...

semua dia x bagi. apa2 mesti dengan dia. even aku nak jumpa member lama pun kene ada dia. itu yang aku terkongkong. sampai otak yang jahat dok pikir..mesti dia xmo jaga anak2 nih. tu yang suruh aku duduk rumah aje. pegi balik keje..mesti nak nampak aku.

dulu...aku dapat interview kat tempat dia. aku x minta pun..sebab getah kan. zero aku pasal NR nih. yang suruh aku hantar resume pun..org HR. pakse2 hantor... bayangkan...aku kene usaha sendiri untuk tahu apa NR? en usop hanya tolong aku malam sebelum nak interview. dia bawak balik pasal projek kilang tu. bayangkan lagi 20 minit nak pegi..baru dia bagi formula NR? mana nak ingat sangat? dah la masa tu..aku keracunan makanan. bila kene tanya..aku blank. last2..jadik informal interview. sah2 aku tahu..x dapat.

nampak sangat dia x bagi aku keje. sini..bersepah kilang... koman2 aku bleh mintak QA/QC ke..mintak dia tolong bawakkan aje..dia x bagi. macam2 alasan...bahan kimia la, shift la..

aku sekarang...tengah belajar terima hakikat.

dan en usop....ini saya mintak untuk hadiah perkahwinan yang ke 6....

1. kelas mingguan...saya nak belajar mengaji. betulkan tajwid..atau ikut kelas agama. saya xmo ikut yang ada geng2 baca yassin kat umah ke umah tu. kalo x jumpa, carik lah seorang ustazah ajar kat umah. boleh..?

2. bukak buku bank. bcb saya yang dah luput tu ade sket bape ratus..aktifkan. so, bolehlah seme duit yang saya dapat simpan dalam bank dan saya ada kad.

itu aje...lepas nih, saya mungkin lebe tenteram..mana lah tahu, bila saya ikut kelas agama..ilmu pun dapat, teman2 bersosial pun ada. ingat...itu adelah naluri manusia. kamu kene tahu itu. manusia yang terdampar sorang2 di pulau pun akan gila jika x jumpa siapa2 untuk berkomunikasi.

5 comments:

Mas said...

yanty..mmg x dinafikan dlm hidup kita mesti bersosial (sosial bkn mksud kena pegi huha huha bagai), bercampur ng msykt sbb byk benda n ilmu yg kita leh dpt kalo kita campur ng ramai org...aku faham perasaan ko mcmana dok umah ng rutin yg sama sbb alang aku dok umah cuti 2-3 ari dh rasa bosan kalo asik2 ulang rutin yg sama...maybe en usop buat mcm tu sbb dia terlalu menjaga n takut apa2 jadi pada ko n anak2..tp pd aku dia pun mesti bg ruang kat ko utk buat apa2 utk diri sdiri..tp mcm aku ckp sblm ni..mybe ada hikmah yg kita x nmpk lg...sabar ye yanti...jgn serabut2...ko serabut2 aku tetap suka baca blog ko nih...hehe...cheer fren!

Rozita said...

alhamdulillah bagus! keputusan yg sangat bijak...sekurang2nya kelas agama camtu ko boleh bersosial dgn baik... suruh dia cari ustazah yg bagus..jgn cari ustaz pulak...hehe...

yg no 2 tu lg aku sokong.. kadang2 org perempuan ni... eh selalunya ada kemahuan utk diri sendiri yg lelaki selalu x tau kepentingannya... wang sgt penting ok...

semoga korang ceria selalu ok!

Umi Aida said...

yanti,
tak semestinya duk kt rumah tu kite x bole bersosial.. tak semestinye kite duk kat rumah tu,, kita tak boleh carik duit poket.

skrg ni mcm2 bisness bole buat cr online. let me know kalao ko betol2 minat..

~along

iu rf said...

sabar ye kak yanti,...
insyaallah kita x selalu akan bersedirian... kuatkan semangat..
cuba surf, banyakan cri info.. bermacam cara kita leh bersosial.. hehe..

caiyokkk!! :)

zafwah said...

tq buka balik blog ko tuk aku terjah..aku ni sll silent reader jek..kali ni nk share gak le something..bila dah baca luahan perasaan ko ni secara tak langsung menginsfakan aku jg..slm ni asik dok question kan kenapa aku kena keje..aku mengharapkan dpt duduk umh wat sume keje2 kt umh..takyah serabut2 pikir pasal keje yg sume ade dateline n commitment kena consistent..kita manusia mmg tak pernah puas kan..Allah dah tentukan rezeki, cara hidup masing2..sume Allah bg the best..kite jek kadang2 lupa nk bersyukur..asik rs kurang..aku doakan ko kuat semangat..berfikir positif n dpt control perasaan..doakan tuk aku gak ek yanti..insyaAllah kita minta kesudahan yg baik2 jek tuk kita semua..